Otrzymałeś darowiznę w postaci mieszkania? Gratulacje! Teraz pamiętaj o zgłoszeniu tej informacji do urzędu. Taki obowiązek wynika z ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jak zgłosić darowiznę do urzędu skarbowego? Co trzeba wiedzieć, żeby zrobić to poprawnie? Kogo ominie podatek od darowizny? Wyjaśniamy.
Podstawy prawne zgłaszania darowizny mieszkania
Zgłoszenie darowizny nieruchomości wynika z art. 14. ust 3. Ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nie jest to skomplikowana procedura. Klienci często zastanawiają się czy darczyńca zgłasza darowiznę do urzędu skarbowego, czy zadanie to spoczywa na obdarowanym. Otóż zgodnie z przepisami to obdarowany ma obowiązek zgłoszenia darowizny do US, co więcej, musi tego dokonać w określonym terminie od daty jej otrzymania. Czasami trzeba będzie także opłacić podatek od darowizny, ale nie dotyczy to każdego.
Terminy zgłaszania darowizny nieruchomości
Otrzymałeś darowiznę. Ile czasu na zgłoszenie do urzędu przewidują przepisy? Jest to konkretnie sprecyzowane, że obdarowany ma 6 miesięcy od dnia otrzymania darowizny na zgłoszenie jej do urzędu skarbowego. Najczęściej dniem tym jest data podpisania aktu notarialnego. To sporo czasu, ale warto nie odkładać tego obowiązku na ostatnią chwilę. Za niedopełnienie go grożą kary finansowe, a procedura nie jest skomplikowana.
Jak zgłosić informację o darowiźnie?
W celu zgłoszenia darowizny potrzebny będzie dokument potwierdzający otrzymanie darowizny, np. akt notarialny. Zgłoszenia dokonujemy na formularzu SD-72, który jest dostępny na stronie Urzędu. Formularze podatkowe są też dostępne na Portalu Podatkowym (podatki.gov.pl) w sekcji Wybierz deklarację lub w usłudze e-Deklaracje. Jak więc widać, można dokonać zgłoszenia online lub osobiście.
Co grozi za niezgłoszenie darowizny nieruchomości?
Jeśli nie zgłosisz darowizny, fiskus ma prawo nałożenia kary. Karne opodatkowanie może wynieść nawet 20% wartości darowizny, stawki różnicują się zwykle od 3% do 20%.
Darowizna a podatki – kto nie musi płacić?
Najbliższa rodzina, czyli małżonek, dzieci, rodzice, rodzeństwo – mogą być zwolnieni z podatku. Natomiast dalsza rodzina,czyli np. siostrzeniec lub wujek mają wyższe progi podatkowe. Osoby obdarowane, ale niespokrewnione z darczyńcą płacą najwyższe podatki.
Pamiętaj, że bez względu na stopień pokrewieństwa z darczyńcą musisz złożyć formularz SD-72 w terminie.
Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny do urzędu skarbowego?
Zgłoszenie darowizny do urzędu skarbowego to ważny krok, który pozwala uniknąć problemów prawnych i finansowych. Jeśli jednak darowizna dotyczy relacji rodzice – dzieci, jej wartość nie przekracza kwoty wolnej od podatku, zgłoszenie nie jest wymagane. W przypadku nieruchomości jest to mało prawdopodobne, ponieważ obecnie kwota wolna od podatku wynosi 36 120 zł.
Jak widać, warto znać swoje obowiązki, gdy stajemy się osobą otrzymująca darowiznę nieruchomości. Nieznajomość przepisów i ich nieprzestrzeganie może prowadzić do niepotrzebnych kosztów. Na zakończenie chcemy zapewnić, że procedury te nie są trudne ani skomplikowane, a istotne jest jedynie dotrzymanie terminów.
Niniejszy artykuł omawia wybrane kwestie prawne związane ze zgłoszeniem darowizny do urzędu skarbowego. Treści w nim zawarte mają charakter informacyjny i nie stanowią porady prawnej. WPBM Mój Dom S.A. zachęca do każdorazowej konsultacji z wykwalifikowanym radcą prawnym, aby uzyskać porady dostosowane do indywidualnych potrzeb, ze względu na złożoność przepisów oraz specyfikę poszczególnych sytuacji.